Lejárt a biztonsági időkorlát.
Ha az oldal űrlapot is tartalmaz, annak mentése csak érvényes bejelentkezéssel lehetséges.
A bejelentkezés érvényességének meghosszabbításához kérjük lépjen be!
Felhasználó név:
Jelszó:
 

A MGYT legfrissebb hírei


Hírkategória: Összes hírkategória
  • A gyermekem túlsúlyos. Mit tehetek?
    [2018.10.11.] - MGYT - Hírkategória: Szülőknek
    A gyermekkori túlsúly a nyugati társadalmakban, beleértve hazánkat is, egyre gyakoribbá válik. Az elhízott gyermekek számos egészségügyi és mentális problémával kell együtt éljenek, így szülőként fontos az állapot időben történő felismerése, és az életmódváltás lehetőségének biztosítása.

    A gyermek túlsúlyát a testsúlyból és a testmagasságból számolt ún. testtömegindex (BMI) alapján lehet megbecsülni. A gyermekorvosi vagy védőnői vizsgálat során a gyermek BMI-jét kiszámolják és összehasonlítják a többi, hasonló korú és nemű gyermek adataival. Ha a gyermek testtömegindexe magas a többi gyermekéhez viszonyítva, akkor ő túlsúlyos. Amikor egy gyermek BMI-je kifejezetten magas, az orvosok néha az „obes”, vagy „obesitás” (elhízott) kifejezést használják.

    Miért fontos, hogy gyermekem testsúlya egészséges legyen?

    Az egészséges testsúly nagyon fontos, mert az elhízott gyermekeket a következő állapotok fenyegetik:

    • Májbetegségek
    • Korai 2-es típusú cukorbetegség
    • Asztma
    • Magas vérnyomás
    • Ízületi panaszok
    • Alvási apnoe (olyan állapot, melyben alvás közben a beteg légzése időnként kimarad)

    A serdülő- és fiatal felnőttkori túlsúly a fentieken kívül korai szívinfarktushoz vezethet, és bizonyos daganatok kialakulására is hajlamosíthat.

    Mitől lesz túlsúlyos egy gyermek?

    A gyermekek egy részének súlya egyszerűen könnyebben növekszik, mint más gyermekeké, főként akkor, ha túl sokat vagy egészségtelen ételeket esznek, illetve nem mozognak eleget. Ha egy gyermek súlya könnyen növekszik, neki még keményebben kell dolgoznia, hogy elérje és megtartsa az egészséges testsúlyát.
    Mindemellett sokkal ritkábban ugyan, de bizonyos gyógyszerek és betegségek is megkönnyíthetik a gyermek súlygyarapodását.

    Milyen vizsgálatokra van szükség a túlsúlyos gyermekeknél?

    A szükséges vizsgálatokat mindig egyénre szabottan a háziorvos vagy a kivizsgálást végző szakorvos egyezteti a szülőkkel és a gyermekkel. A vizsgálatok célja, hogy felderítsék, fennáll-e olyan állapot, amely a gyermek súlygyarapodását fokozza, illetve a túlsúly következtében van-e már kialakult egészségügyi problémája.

    Hogyan segíthetek gyermekemnek, hogy egészséges testsúlya legyen?

    Ahhoz, hogy gyermeke testsúlya egészséges legyen, segítenie kell őt abban, hogy egészségesen táplálkozzon, és többet mozogjon.
    Az életmódváltás úgy lehet a leghatékonyabb, ha az egész család részt vesz benne. Az alább megfogalmazott célok elérése nem csak a túlsúlyosak, de minden ember egészségéhez hozzájárul. A család számára kezdetben nehezek lehetnek ezek a változtatások, azonban a legjobb eredményt akkor lehet elérni, ha a gyermeket nem csak kívülről támogatjuk, hanem a többi családtaggal együtt közös célként tűzik ki az egészségesebb életmódot.
    Jó ötlet kezdetben egy vagy két célt kiválasztani, azután fokozatosan próbálhatják elérni a többit is.

    Néhány cél, hogy a család (és a gyermek) egészségesebben éljen:
    • Egyenek naponta több adag gyümölcsöt és zöldséget. A fagyasztott gyümölcsök és zöldségek megfelelőek, a gyümölcslevek nem! Egy adag általában egy egész gyümölcs (pl. egy alma vagy banán) vagy egy fél csészényi zöldség. Ha gyermeke nem szereti a gyümölcsöt és zöldséget, akkor csak lassan, fokozatosan kezdjék el azokat bevezetni az étrendbe.
    • Korlátozzák a képernyő előtt töltött időt. Ide tartozik a tévénézés, videójáték, számítógép és egyéb elektromos eszközök használata. Kisgyermekek (2-5 éves kor között) maximum egy órát töltsenek naponta a képernyő előtt!
    • Minden nap mozogjanak legalább egy órát. Ez lehet sportolás, tánc, játék vagy séta a szabadban stb.
    • Ne fogyasszanak cukrozott italokat! Ide tartoznak az üdítők, sportitalok és az összes gyümölcslé is (beleértve a 100%-osakat is!).
    • Ne tartsanak otthon egészségtelen ételeket, mert a gyermek így nagyobb eséllyel fogyasztja őket, akkor is, ha tiltják neki. Egészségtelen ételek a chips, a kekszek, az édességek, a fehér lisztből készült pékáruk és még megannyi „rágcsálnivaló”. Néha természetesen fogyaszthatják ezeket a termékeket, de ne legyen túl gyakori.
    • Biztosítsa, hogy gyermeke eleget aludjon. Több tanulmány mutatja, hogy azok a gyermekek, akik nem alszanak eleget, könnyebben lesznek túlsúlyosak. Általánosságban a 3-5 éves gyermekek alvásigénye 10-13 óra (beleértve a napközbeni alvást is). Idősebb gyermekek számára a napi 9-12, serdülőkorban 8-10 óra alvás ajánlott.
    A megfelelő alvás biztosításában segít az előre meghatározott lefekvési és felkelési idő – a nem iskolai napokon is. Jó, ha van egy lefekvés előtti csendes mindennapi tevékenység. Kifejezetten egészségtelen a lefekvés előtti tévénézés vagy videójátékozás!
    • Beszélgessenek rendszeresen az egészséges életmód jótékony hatásairól!
    • Kérjen segítséget, ha gyermeke túlsúlya miatt lehangolt, vagy iskolai problémái vannak. Kérje ebben gyermekorvosuk, védőnőjük vagy pszichológus tanácsát.
    • Működjenek együtt gyermekük orvosával és védőnőjével! Jelenjenek meg a kontrollvizsgálatokon, hogy az orvos követni tudja a gyermek BMI-jének alakulását. Mondják el az orvosnak vagy védőnőnek, ha problémákba ütköznek a fenti célok megvalósításában.
    • Az életmódváltás ne tiltásokon és kényszereken alapuljon. A gyermek és a család együtt tűzzön ki célokat, amelyek elérését kövesse pozitív megerősítés és motiváció a további célok elérésére.

    Dr. Guóth Gábor
    csecsemő- és gyermekorvos
    Fejér Megyei Szent György Egyetemi Oktató Kórház

Vissza

MGYT tagdíj összege:

  • Nyugdíjasoknak, akik nyugdíj mellett munkát nem vállalnak: 1.500.- Ft/év
  • Nem nyugdíjasoknak és azon nyugdíjasoknak, akik nyugdíj mellett munkát vállalnak: 5.000.- Ft/év
11743002-20087922
Tovább

  • Nutricia
  • Nestle
Kérem várjon...
Kongresszusok listája
  • H
  • K
  • Sze
  • Cs
  • P
  • Szo
  • V
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31